اولین بانو

اولین بانو

 

دهمین روز از  ماه مبارک رمضان سال ده بعثت مصادف است با وفات یکی از زنان برگزیده عالم هستی حضرت خدیجه سلام الله علیها.

 

پیامبرخداصلی الله علیه وآلهفرمودند:  خداوند از زنان چهار نفر را برگزید که عبارتنداز مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه(خصال، ج1،ص225)

اولین زن با ایمان

وجود نازین آن حضرت در ایمان و اخلاص ورشادت بی نظیر است بطوری که اولین زنی  است که پیامبر(صلی الله علیه وآله)را تصدیق نمودو اولین زنی است که در مکه با رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) نماز جماعت خواند واولین زنی است که ایمان خود را در مکه میان مشرکین اظهار نمود واول زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) دفاع نمود اول زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المومنین به درجه کمال رسید .

در فضل ومناقب آن بانوی بزرگوار همین بس که رسول خدا فرمودند:«دین من برپا نشد مگر به دو چیز :اموال خدیجه سلام الله علیها و شمشیر علی بن ابیطالب (علیه السلام)»همچنین فرمود:«هیچ مالی به اندازه اموال خدیجه( سلام الله علیها) به من منفعت نرساند.(امالی طوسی:ص468)

خدیجه کبری علیهاالسلام اموال فراوانی از پدر به ارث برده بود و با آن تجارت می کرد و در این راه از مردانی درست کار مدد می جست . اموال وی را بیشتر از هشتادهزار شتر که در مناطق مختلف مانند حبشه و مصر پراکنده بودند ، نوشته اند(.بحارالأنوار ، ج 16 ص 22)

 حسادت ها 
در لابلای متون شیعه و سنی داستان حسادت برخی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به جایگاه خدیجه کبری علیهاالسلام نزد پیامبر صلوات الله علیه با اشکال گوناگون به چشم می خورد . البته رسول الله علیه وعلی آله السلام پاسخ آنها را می داده اند و برتری ایشان را نسبت به سایرین روشن می ساخته اند . از میان این موارد به نمونه ای اشاره می کنیم . 
عایشه نقل کرده است که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله وسلم ) از خانه بیرون نمی رفت مگر آنکه خدیجه ( علیهاالسلام ) را یاد می کرد و بر او به خوبی و نیکی مدح و ثنا می فرمود .

روزی از روزها غیرت مرا گرفت و گفتم : خدیجه ( علیهاالسلام ) پیرزنی بیش نبود و خدا بهتر از او را به شما عوض داده است . پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) غضبناک شد به طوری که موهای جلوی سرش از خشم تکان می خورد ، سپس فرمود : نه به خدا ، بهتر از او را خدا به من عوض نداده است ، ایمان آورد وقتی مردم کافر بودند ، مرا تصدیق کرد زمانی که مردم مرا تکذیب کردند ، در اموال خود با من مواسات کرد وقتی مردم مرا محروم ساختند و خدا از او فرزندانی روزی من کرد و از زنان دیگر محروم فرمود . (اسدالغابة ، ج 5 ص 436) 
در منابعی هم آمده که عایشه پس ازاین اتفاق با خود چنین گفت : 
«و الله لا أذکرها بسوء أبدا»( سوگند به خدا که هیچ گاه او را به بدی یاد نخواهم کرد )(تذکرة الخواص ، ص 303 ) 
لطف خداوند به خدیجه کبری سلام الله علیها 

جستجو در منابع حقایقی را روشن می سازد که یکی از آنها لطف و عنایت خاص خداوند متعال به خدیجه کبری علیهاالسلام است . به برخی از این موارد اشاره می کنیم . 
 
1-جبرییل سلام الله علیه به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم عرض کرد : 
ای محمد ( صلی الله علیه و آله وسلم ) این خدیجه ( علیه السلام ) است که نزد تو می آید . به او از جانب خداوند سلام برسان و او را بشارت ده به خانه ای در بهشت از جواهر که نه ناله ای در آن است و نه رنجی(تذکرة الخواص ، ص 302  )
2- پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم به خدیجه کبری سلام الله علیها فرمودند : 
یا خدیجة ... إن الله عزوجل لیباهی بک کرام الملائکة کل یوم مرارا( بحارالأنوار ، ج 16 ص 78 )
ای خدیجه خداوند عزوجل در هر روز چندین بار نزد فرشتگان بلند مرتبه اش به وجود تو مباهات می کند . 
امثال این موارد فراوان است و همگی از مقام والای خدیجه کبری سلام الله علیها نزد خداوند متعال حکایت می کند . 

سرانجام 
با رشد فزاینده گروندگان به اسلام ، فشار مشرکین بر مسلمین بیشتر شد تا جایی که تمام مسلمین را به شعب ابی طالب فرستادند و آنها را در مضیقه شدید از نظر ارتباط و تهیه مواد غذایی قرار دادند . این کار تا سال دهم بعثت ادامه یافت . مسلمین در این مدت از اموال خدیجه کبری علیهاالسلام و جناب ابوطالب علیه السلام استفاده می کردند تا جایی که این اموال به پایان رسید . یک سال مانده بود که با امضای صلح نامه مسلمین از شعب خارج شوند که دو مصیبت بر پیکره اسلام و نبی مکرم صلی الله علیه وآله و سلم وارد آمد . وفات حامی بزرگ ایشان جناب ابوطالب سلام الله علیه و درگذشت خدیجه کبری علیهاالسلام . سال وفات این دو اسوه جاودانه اسلام از سوی خاتم الأنبیاء " عام الحزن " نام یافت . 
چهارده قرن از آن روزها می گذرد . جامعه مسلمین افراد سخت کوش فراوانی به خود دیده است اما نام خدیجه کبری علیهاالسلام نامی است که درخششی خاص دارد . زحمات این بانوی گرانقدر نباید از یادها و خاطره ها محو گردد . هرچند مزارایشان در مکه و در حجون همچون مزار فرزندان معصومشان علیهم السلام در بقیع به تیغ نادانی وهابیت تخریب گردیده است اما نام و یاد آنها در دلهای همه سرسپردگان انسانیت و شرافت و خدمت جاودانه خواهد ماند . 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: ديدگاههاي مدير وبلاگمناسبت ها
[ یک شنبه 15 تير 1393 ] [ 7:33 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]